Clemens Briels
Joop Polder
         
          
         

KUNST

ENAARS / ARTISTS

   
     
     






HOME
KUNSTVEILING
Artipico Exclusive Collection
Impressie Galerie
EXPOSITIE AGENDA
Win een kunstwerk
Kunstnieuws
Nieuwsbrief

DIENSTEN
Kunstverhuur
Koop en verkoop
Kunst in opdracht
Art Party
KunstCadeauBon
HuwelijksCadeauBon
Relatiegeschenken
Zoekopdracht
Uitvaartkunst
Fiscaal advies
Beleggen in kunst ?

KUNSTENAARS
Russische kunstenaars

SCHILDERIJEN EN ZEEFDRUKKEN
Jake Baddeley
Frans Bleiji
Ada Breedveld
Clemens Briels
Jeffrey Burger
Marjo van der Burgt
Marcos Carrasco
Astrid Engels
Jolanda Gerrmann
Olga Gouskova
Sasja Hagens
Rene Jacobs
Elizabeth Koning
Tos Kostermans
Judith Lansink
Lolo Loren
Huub Middeldorp
Walter van Oel
Joop Polder
Jef Poldervaart
Benedetto Poma
Seulement Femmes
Susan Ruiter
Wouter Stips
Jacques Tange
Velimir Trnski
Jos Veels
Herman van Veen
Karin Vermeer
Henk van Vessem
Henk Vierveijzer
Edwin Voute
Ruud de Wild

BEELDEN
Clemens Briels
Maurice den Boer
Florence
Leny Franken
Willemien Fransen
Carla van den Heuvel
Anthon Hoornweg
Truida de Jong
Frits Kloppers
Kasper Kuckelkorn
Nimrod Messeg
Arianne Moerman
Ron Moret
Frans van Straaten
Diane Timmer
Ad Timmermans
Marion Visione
Ton Voortman
Diet Wiegman
Judith Wiersema

FOTOGRAFIE

Jacco Breedveld
Herman van Gestel
Elizabeth Koning
Lolo Loren
Jan Luijk
Ronald Schmets
Seulement Femmes
Sue Vincent Peters
Jef Poldervaart


IKONEN
Antieke ikonen
Russische kunstenaars

KUNST ALS CADEAU
Cadeautips
KunstCadeauBon
HuwelijksCadeauBon

DIVERSEN
Antiek
Meubels


CONTACT
ADRES / OPENINGSTIJDEN
ROUTEBESCHRIJVING



INTERESSANTE LINKS
 


HENK VIERVEIJZER

 


Krachtige lijnen, heldere kleuren en groteske figuren. Het expressieve werk van Henk Vierveijzer komt recht op de toeschouwer af. Het toont enigszins chaotisch, maar vertegenwoordigt een geordende chaos. Hoewel de basis spontaan ontstaat, brengt de kunstenaar weloverwogen voortdurend nuances aan, schildert hij fragmenten weg of verzacht deze totdat de chaos bedwongen is. Hierdoor behouden de werken hun spontaniteit en explosieve kracht, maar vertellen ze de toeschouwer ook hun verhaal. Een verhaal over de nietigheid van de mens, over het mooie en tegelijk ongelofelijk absurde van het leven. De kunstenaar toont met een grote dosis relativerende humor zijn levensvisie.

Henk Vierveijzer werkt vanuit wanorde. Op een leeg doek creëert hij eerst chaos door bijna gedachteloos met verf aan de slag te gaan. Zijn werkwijze kan vergeleken worden met de door de surrealisten gehanteerde ‘écriture automatique', waarbij het onbewuste zich vrij moest kunnen manifesteren. Met grote heftige bewegingen worden kleuren opgebracht waardoor spontaan verschillende beeldelementen op het doek ontstaan. Hierbij laat hij toeval een grote rol spelen. In dit stadium houdt de kunstenaar het werk expres wild en ongeordend, omdat hij daardoor in principe nog alle kanten op kan. Door afstand te nemen onderzoekt hij welke beeldelementen noodzakelijk zijn om uiteindelijk een spannend geheel over te houden. Elementen die overbodig blijken, worden weg geschilderd. Vierveijzer moet dan ook voortdurend keuzes maken, hetgeen hij ervaart als een gevaarlijke bezigheid. Originele vondsten kunnen immers in enkele penseelstreken verloren gaan. Hij wordt steeds geconfronteerd met een spanningsveld tussen het bedachtzaam selecteren van hetgeen goed of slecht is enerzijds en de spontaniteit van het schilderproces anderzijds. Uiteindelijk wordt de gemaakte chaos geordend en streeft hij naar een resultaat dat zowel spannend als herkenbaar is. Er ontstaat een gelaagd schilderij waarin een scala van mogelijkheden opgesloten zit, waarvan de kunstenaar slechts een deel laat zien.


Na lange tijd in olieverf geschilderd te hebben, gebruikt Vierveijzer in zijn recente werk weer acrylverf, zoals hij dat ook in de BKR-tijd deed. Dit schept voor hem de mogelijkheid om te experimenteren en dingen los te maken, omdat hij met dit materiaal sneller kan zoeken naar hele typische beeldelementen. Acrylverf droogt sneller dan olieverf, waardoor kleurtoetsen ook naast elkaar gezet kunnen worden en niet de kans lopen te verworden tot een kleurenbrij. De werken zijn hierdoor minder dramatisch en zwaar dan voorheen. Ze hebben een helderder kleurenpalet, zijn luchtiger, harmonieuzer en rustiger. Wat echter is gebleven, is de nadruk op de daad van het schilderen zelf, de grote expressieve kracht en de figuratieve elementen, waarmee de kunstenaar onder te brengen is bij de Nieuwe Schilderkunst. Deze stroming ontstond ruim vijfentwintig jaar geleden als reactie op de formalistische, abstracte en/of conceptuele kunstvormen uit de jaren zestig en begin jaren zeventig. Vertegen-woordigers van het ‘nieuwe schilderen' als de Duitser Anselm Kiefer en de Nederlander Alphons Freijmuth zijn inspiratiebronnen voor Vierveijzer.


Naast het werken met acryl op doek, maakt de kunstenaar de laatste twee jaar ook gouaches. Begonnen als kleine tekeningen in oliekrijt, groeiden ze uit tot complete schilderijtjes op papier. In eerste instantie voelde hij zich beperkt door het formaat. Hij werkt normaliter met grote gebaren waarbij de ‘écriture automatique' uit zijn schouder komt en niet uit zijn pols. Inmiddels zijn de gouaches echter van groot belang voor hem geworden, omdat ze hersentrainingen vormen voor de grote werken op doek. Vierveijzer beschouwt het schilderen als het oplossen van chaospuzzels. Het maken van een gouache is het oplossen van zo'n puzzel in het klein. Eerst schept hij chaos op het papier door verschillende kleuren verf aan te brengen. Hierna zoekt hij naar orde door te kijken welke figuratieve elementen daarin opgesloten zitten. Vervolgens wordt de orde benadrukt door het aangeven en naar voren halen van de figuren met krijt. Ook hier staat de kunstenaar weer voor de keuze: wat wil ik eruit halen?

De gouaches moeten niet gezien worden als voorstudies voor de grotere doeken, noch hebben ze slechts een dienende functie. Voor elk van hen geldt dat de chaospuzzel is opgelost, het schilder- en tekenproces is ergens in geresulteerd. Het zijn daarom op zichzelf staande producten die een eigen verhaaltje vertellen. Dit verhaal, dat overigens ook door de acryldoeken verteld wordt, vindt zijn oorsprong in Vierveijzers fascinatie voor de waanzinnige grootheid van het universum. Hij wordt geïnspireerd door de schijnbare wanorde die feitelijk geordend is tot in het kleinste detail. Wat hij in zijn werk wil benadrukken, is juist de kwetsbaarheid en nietigheid van de mens in dit geheel. De mens moet van zijn voetstuk gestoten worden, omdat ook wij slechts minuscule radertjes zijn in een grote geordende chaos. Het recente werk toont dan ook de betrekkelijkheid van het leven en onderstreept, aldus de kunstenaar zelf, de lulligheid van ons bestaan. Het drama van het leven, zoals dat in de vroegere olieverfdoeken getoond werd in zwaarwichtige thema's als dood, geweld, agressiviteit, kwetsbaarheid, hunkering, hartstocht en angst, is nog wel aanwezig, maar wordt op andere wijze gebracht. De werken zijn helderder en luchtiger en moeten meer gezien worden als een glimlach of knipoog. De kunstenaar relativeert door middel van een heel eigen prikkelende humor die met name in de titels tot uitdrukking komt. Hij relativeert zoals hij ook zijn schilderen en zichzelf relativeert: “ik ben toch gewoon een plaatjesmaker?”

Elleke Jansen, Kunsthistorica



ZEEFDRUKKEN VAN HENK VIERVEIJZER
         
   
Henk Vierveijzer
Hurray 4 4
Zeefdruk
Beeldformaat 80x80 cm
Koop- en huurprijs op aanvraag.
Price on request.
Tevens koop in termijnen mogelijk.
Meer informatie: info@artipico.com
  Henk Vierveijzer
Me haar doen
Zeefdruk
Beeldformaat 57x57 cm
Koop- en huurprijs op aanvraag.
Price on request.
Tevens koop in termijnen mogelijk.
Meer informatie: info@artipico.com
  Henk Vierveijzer
Oma ze Toren
Zeefdruk
Beeldformaat 57x57 cm
Koop- en huurprijs op aanvraag.
Price on request.
Tevens koop in termijnen mogelijk.
Meer informatie: info@artipico.com
   
Henk Vierveijzer
Niet vliegen
Zeefdruk
Beeldformaat 45x45 cm
Koop- en huurprijs op aanvraag.
Price on request.
Tevens koop in termijnen mogelijk.
Meer informatie: info@artipico.com
  Henk Vierveijzer
Salemanders vangen
Zeefdruk
Beeldformaat 45x45 cm
Koop- en huurprijs op aanvraag.
Price on request.
Tevens koop in termijnen mogelijk.
Meer informatie: info@artipico.com
  Henk Vierveijzer
Voorhoofd kriebelen
Zeefdruk
Beeldformaat 45x45 cm
Koop- en huurprijs op aanvraag.
Price on request.
Tevens koop in termijnen mogelijk.
Meer informatie: info@artipico.com

 

 


Wilt u de kunstwerken van Henk Vierveijzer bezichtigen? Voor het maken van een bezichtigingsafspraak met Galerie Artipico kunt u ons bereiken op het telefoonnummer 010-4551561, per e-mail: info@artipico.com, mobiele telefoon 06-51922582 of fax 010-4567012. U kunt ook het onderstaande formulier gebruiken en dan nemen wij contact met u op.

De reguliere openingstijden van de Galerie in Schiedam aan de Grote Markt 39A: Vrijdag, zaterdag en zondag van 12.00 tot 17.30 uur. Tevens op afspraak door de week en 's avonds.

Wilt u onze exposities niet missen en altijd een persoonlijke uitnodiging ontvangen? Ook hiervoor kunt u onderstaand formulier gebruiken:

 

Naam:
M   V
Bedrijf:
Adres:
Postcode:
Woonplaats:
E-mail:
Telefoon:
Telefax:

Opmerkingen / Vragen:
 
 

GALERIE ARTIPICO SCHIEDAM
Grote Markt 39A
3111 NH SCHIEDAM
THE NETHERLANDS

Tel. +31(0)10 - 455 15 61 / +31(0)6-51 922 582. Fax +31(0)10-456 70 12.
Email: info@artipico.com